Tuesday, March 15, 2011

:: Petua ::

Petua Didikan Anak…

Ha, bila mama dok kodek2 boxs mama dulu2 terjumpa petua untuk didikan anak. Ramai i/bapa kadang2 terlupa dan terlalu tertumpu kpd tugas2 hingga lupa nasihatkan anak2 ketika anak2 sedang tidur. Mama dah amalkan petua ni dr Aqil dalam perut lagi.Alhamdullillah berhasil juga..Jom amalkan

1. Setiap malam apabila anak2 tidur hendaklah kita wiridkan Ya Latif kt ubun2 kepalanya sebanyak mungkin ….
2. Membaca Surah Al-Fatihah 1 kali, Alam Nashyarh 1 Kali, & Baca surah 3 Kul…hembus di dari atas kepala hingga ke kaki…
3. Bercakap2lah dengan anak ketika dia sedang tidur dengan menyeru nama penuhnya berbinkan kpd kita sebagai ibu kandung mereka.Percakapan itu hendaklah berupa nasihat,pujian dan berceritalah tentang perasaan kasih sayang kerana sesungguhnya percakapan kita kpd anak yang sedang tidur sgtlah berkesan kepada jiwa dan rohnya…(Alhamdulillah…Saya selalu b’kata ‘AQIL ANAS (seharusnya menyebt nama penuh anak, mama minta maaf yek rini kalau mama marah2 AQIL,..bile bangun tidur xnak nangis2,jadik budak yg pandai,bijak ,dengar cakap mama & abah,DLL)…esok pagi kita dapat lihat perubahannya….
4. Apabila kita sedang berbual dengan anak sewaktu dia sedang tidur kita akan lihat matanya bergerak2 w/pun dia tidur. :-)
5. Ayah dan ibu hendaklah selalu menyapu air lebihan wuduk yang ada pada kita misalnya air yang masih basah di tangan ke muka dan ubun2 anak.
6. ...Teringat waktu ngadung aqil dulu bile dengar azan solat dan waktu mama nak solat mama akan kejutkan AQIL , dan AQIL akan ‘bergerak’ dalm perut mama…’Sungguh indah waktu itu…dan Alhamdulillah mama amalkan hingga hari ini…

……Jom pakat2 kita cuba dan Insyaallah kesannya akan anda lihat sendiri…

1 comment:

  1. Sgt berguna.. tq syam.. kerana kongsi info..:) insyallah akan diamalkan..

    ReplyDelete